Auton ohjelmointi – lastutus ja muu optimointi


Auton ohjelmointi parantaa merkittävästi ajoneuvosi moottorin suorituskykyä, tehoa ja vääntöä. Vaihteiden vaihtamistarve vähenee, ohituskiihtyvyys paranee, polttoaineen kulutus pienenee, ja ajamisesta tulee ennen kaikkea nautinnollisempaa. Meiltä saat kattavasti erilaisia auton ohjelmointiin liittyviä palveluita aina lastutusta sekä EGR-, DPF- ja VMAX-ohjelmointia myöten. Uudenmaan Moottorioptimointi palvelee Mäntsälässä kattavasti yksityisiä ja yrityksiä.


Onnistuuko ohjelmointi tai lastutus minun autooni?


Teemme auton ohjelmointia ja lastutusta kaikille yleisimmille automerkeille: VW, BMW, Audi, Toyota, Skoda, Volvo MB... Hyödyntämällä celtictuning.fin hakua henkilö- ja pakettiautoille, saat tietoa siitä, miten voisimme parantaa ajoneuvosi ominaisuuksia.


Miksi valita juuri meidät?


  • Hyvät takuut
  • Korkea asiakastyytyväisyys
  • Vankka koulutustausta: autoalan insinööri
  • Käytössämme ovat alan laadukkaimmat ohjelmistot (Celtic Tuning)

Tehdastakuun omaaviin autoihin voidaan myöntää lisäksi takuuvakuutus. Lisätietoja pyydettäessä. Ohjelmalle myönnämme ikuisen takuun. Obd-ohjelmoinneilla 14vrk rahat takaisin tyytyväisyystakuu.


Miten otat meihin yhteyttä?


Voit soittaa numeroon: +358 40 749 6923
tai hyödyntää helppokäyttöistä lomakettamme.

Mitä on Flash, ohjelmointi, OBD-tuning, optimointi, päivitys, lastutus?

Kaikki termit tarkoittavat moottorin ohjausyksikön uudelleen ohjelmointia pyrkimyksenä parantaa moottorin tehoa ja vääntömomenttia. Ajoneuvon valmistaja joutuu tekemään kompromisseja moottorin suorituskyvyn ja olosuhteiden, pakokaasuarvojen ja polttoainetalouden välillä. Esimerkiksi polttoaineen ja ilman seossuhde on katalysaattorilla varustetussa autossa epäedullinen polttoainetalouden ja moottoritehon suhteen. Ohjelmoimalla säätöarvot uudelleen pystytään moottorin kehittämää vääntömomenttia ja tehoa lisäämään heikentämättä moottorin taloudellisuutta.

Optimoinnilla parannetaan merkittävästi ajoneuvosi moottorin suorituskykyä, tehoa ja vääntöä. Vaihteiden vaihtamistarve vähenee, ohituskiihtyvyys paranee, polttoaineen kulutus pienenee, ja ajamisesta tulee nautinnollisempaa. 

Lyhyesti:

Flash, ohjelmointi, OBD-tuning, optimointi ja päivitys tarkoittavat moottorin ohjainlaitteen uudelleenohjelmointia, jossa alkuperäinen ohjelma korvataan muutetulla ohjelmalla.

Lastu, chip, virityslastu, eprom, prommi, sipsi... kaikki nimet tarkoittavat komponenttia, jossa sijaitsee moottorin ohjainlaitteessa olevan prosessorin muistidata eli ohjelma, säätöarvojen muistipankki. Lastutus parantaa moottorin toimintaa ohjaavia parametreja ja asetuksia. 


Kompromisseista kohti optimointia


Nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä säätelee ja ohjaa moottorin eri toimintoja. Tärkeimmät toiminnot moottorin tehon kannalta ovat moottorin säätöarvojen määrittelytiedot. Valmistaja on tehnyt valtavan tutkimustyön löytääkseen oikeat säätöarvot jokaiselle ajotilanteelle ja ympäristön olosuhteelle sopivaksi. Vaatimukset pakokaasupäästöille ja polttoaineen kulutukselle ja optimoitaessa säätöarvoja hyvän moottoritehon suhteen ovat kuitenkin ristiriidassa keskenään. Moottorin säätöarvojen optimoiminen parhaan tehon saavuttamiseksi lisäävät moottorin ominaiskulutusta ja pakokaasupäästöjä. On selvää että valmistaja joutuu tekemään kompromisseja. Nämä kompromissit antavat virittäjälle mahdollisuuden parantaa moottoritehoa.

Polttomoottorin tuottamaa tehoa voidaan virityslastulla lisätä seuraavissa tapauksissa:


  • Valmistaja on tarkoituksella vähentänyt tehoa eri mallisarjoissa ja/tai tehoa säädellään elektronisesti, esimerkkinä TDI-moottorit.
  • Moottorin ominaisuus on tuottaa vääntömomenttia jollakin kierrosluvulla enemmän, mutta sitä on säätöarvoilla vähennetty vääntömomentti-käyrän tasaamiseksi.
  • Säätöarvot ovat matalaoktaaniselle polttoaineelle vaikka moottorin perusrakenne olisi sopiva myös korkeamman oktaaniluvun omaavalle polttoaineelle.
  • Moottorin kaasujenvaihtoa on parannettu (viritetty)
  • Pakokaasujen lambdasäätö on aktiivinen myös täydellä kaasulla.
  • Valmistajalla on virhe ohjelmassa.

Mitä tarkoittaa EGR, DPF ja VMAX?

Ohjelmoinnin yhteydessä voidaan poistaa koodista joitain auton alkuperäisiä ominaisuuksia. 

EGR on pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili. Nimensä mukaisesti se ottaa pakokaasuja ja kierrättää ne takaisin moottoriin. Sanomattakin on selvää että moottori karstoittuu. Joissakin tapauksissa egr-venttiilin poisto voi hidastaa moottorin lämpeämistä.

DPF eli hiukkassuodatin suodattaa dieselmoottorin savutusta. Hiukkassuodattimen poisto lisää aavistuksen nokipäästöjä pakokaasutestissä mutta oikein tehdyllä ohjelmalla lain vaatimia raja-arvoja ei ylitetä. Hiukkassuodatin on aina poistettava myös konkreettisesti tyhjäämällä tai vaihtamalla tyhjä putki tilalle. Hiukkassuodattimen poisto pienentää usein kulutusta. Uusien hiukkassuodattimien hinnat vaihtelevat 500 ja 2000 euron välillä ja siksi poisto voi usein olla järkevä vaihtoehto.

VMAX eli nopeudenrajoittimen poisto. Useista ajoneuvoista voidaan poistaa huippunopeuden rajoitin ohjelmoinnin yhteydessä.

Annamme mielellämme lisätietoa auton ohjelmointiin liittyen


Uudenmaan Moottorioptimoinnilta voit kysyä aina lisätietoa auton ohjelmointiin liittyen. Sijaitsemme Mäntsälässä, pienen piipahduksen päässä esimerkiksi Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Porvoosta, Keravalta, Järvenpäästä ja Hyvinkäältä – tervetuloa!